آدرس مطب دکتر مزروعی در اصفهان تلفن مطب دکتر اکبر مزروعی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بلفاروپلاستی / درمان عدم تقارن چشم ها با بلفاروپلاستی

درمان عدم تقارن چشم ها با بلفاروپلاستی

با افزایش سن و قرار گرفتن در بین عوامل محیطی و ... پوست صورت به مرور زمان شادابی خود را از دست می‌دهد. در نهایت این عوامل می‌توانند به روند پیری چشم و افتادگی چشم‌ ها، منجر شوند. این تغییرات می‌توانند چهره شاد و جوان فرد را تحت تأثیر قرار دهند و آن را همواره خسته و پیر نشان دهند. بلفاروپلاستی یک عمل جراحی است که برای بهبود شکل و عملکرد پلک‌ ها و پوست پلک‌ ها انجام می‌ شود. در این عمل، بافت پوست اضافی، چین و چروک‌ های پوست پلک‌ ها و چربی اضافی از پلک‌ ها و پوست آنها برداشته می‌ شود تا شکل و عملکرد آنها بهبود یابد. از جمله عوارض بسیار شایع جراحی پلک، عدم تقارن پلکها می باشد که علل متعددی دارد. عدم تقارن بر ارتفاع و شکل چین پلک بالا اثر می‌ گذارد و به عوارضی همچون بیرون برگشتن حاشیه پلک پایین و باقی ماندن پوست و چربی اضافی دامن می‌ زند. اگر عدم تقارن پس از گذشت مدت زمانی قابل توجه ، معمولاً سه تا شش ماه از بین نرود، جراح، عمل را تکرار خواهد کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل عدم تقارن پلک

علل گوناگونی موجب بروز مشکلاتی همچون عدم تقارن پلک پس از عمل می ‌شود. بعضی از این علل به توانایی و مهارت‌ های جراح بستگی دارد و بعضی دیگر به عدم رعایت نکات مهم در دوره نقاهت مربوط می ‌شوند. در ادامه بعضی از دلایل را توضیح خواهیم داد:

یکی از اصلی ‌ترین علل قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک، پتوز است که سبب افتادگی یکی از پلک ‌ها یا هر دو پلک می‌ گردد. این مشکل گاهی اوقات احتمال دارد هر دو چشم را درگیر کند؛ اما به طور معمول بعد از جراحی تنها در یکی از چشم ‌ها رخ می دهد. پتوز در بعضی از مواقع به شکل ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می گردد. در این وضعیت، فرد از دوران کودکی این مشکل را تجربه می ‌کند. این موضوع سبب افتادگی پلک یکی از چشم ‌ها خواهد شد. پس از بلفاروپلاستی، می‌ توان پتوز را مشاهده نمود.
تجمع مایع میان بافتی زیر سطح پلک احتمال دارد سبب شود یکی از چشم‌ ها افتاده ‌تر از دیگری به نظر آید. در حالتی که پتوز به شکل شدیدی بروز نماید، وسعت دید را کاهش خواهد داد. این یک مشکل بسیار نادر پس از بلفاروپلاستی است که احتمال دارد برای هر کسی اتفاق نیافتد. با این وجود، احتمال بروز پتوز پس از عمل بلفاروپلاستی در افراد با سن بالا بیشتر است. در افراد مسن، احتمال بروز مشکلاتی همچون تروما پس از بلفاروپلاستی بیشتر از اشخاص جوانتر می باشد. به علاوه، عوامل دیگری همچون شرایط عصبی، اضطراب و نگرانی پس از عمل بر بروز این عارضه مؤثر هستند.

جراح با توجه به صلاحدید خود می ‌تواند کیسه‌ های زیر چشمی بخش های اطراف چشم را خارج نماید. گاهی اوقات احتمال دارد اشتباه پزشک در زمان برداشتن چربی سبب عدم تقارن پلک پس از عمل شود. برای مثال، امکان دارد پزشک مقدار بیشتری چربی از بخش های اطراف یکی از چشم ‌ها خارج نماید. همین موضوع سبب می‌ شود که یکی از چشم ها کوچک ‌تر از دیگری به نظر برسد و پلک هر دو چشم با همدیگر تقارن نداشته باشند. به همین علت، انتخاب پزشک جهت بلفاروپلاستی اهمیت زیادی دارد. پزشکی که برای جراحی به او مراجعه می ‌کنید، بایستی مهارت و تخصص کافی جهت رفع افتادگی پلک را داشته باشد. در حالتی که مقدار بیشتری چربی از اطراف یکی از چشم خارج شود، بایستی دوباره به متخصص مراجعه نمایید تا به شکلی این مشکل را رفع کند. البته توزیع ناهموار چربی در پیرامون چشم تنها از عوارض بلفاروپلاستی نیست. هر کسی احتمال دارد این موضوع را در بعضی دوران های زندگی تجربه کند. برای مثال، با بالا رفتن سن، احتمال اینکه چربی ‌ها به شکل نامنظم در پیرامون چشم تجمع پیدا کنند زیاد است. به مرور، ماهیچه ‌های حمایت کننده عضلات چشم ضعیف گردیده و به طرفین کشیده می ‌شوند. همین موضوع احتمال دارد سبب تجمع چربی در نواحی بالا و پایین چشم گردد.

تیک عصبی یکی از اصلی ‌ترین دلایل که قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک است. بعضی از اشخاص به شکل مادرزادی دارای تیک عصبی هستند؛ ولی بعضی دیگر احتمال دارد در دوران های گوناگون زندگی و تحت تأثیر عوامل محیطی این مورد را تجربه کنند. با این وجود، محدودیت‌ هایی جهت انجام عمل بلفاروپلاستی برای این دسته از اشخاص وجود دارد. گاهی اوقات احتمال دارد پزشک به جای عمل از روش ‌های دیگر جهت رفع افتادگی پلک استفاده نماید؛ چرا که حتی اگر بلفاروپلاستی برای افرادی با تیک عصبی انجام گیرد، باز هم احتمال دارد پلک زدن مداوم یا حرکت چشم در دوره نقاهت سبب ایجاد تغییرات ظاهری در پلک‌ ها شود.
عوارض بلفاروپلاستی که در نهایت باعث قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک می شود:

فلج بل یکی از عوارض نادر بعد از بلفاروپلاستی است. تا به امروز گزارشی مبنی بر ابتلا به این نوع فلج بعد از جراحی دریافت نشده است؛ اما بعضی از اشخاص احتمال دارد به صورت ژنتیکی یا بعد از شوک عصبی چنین موردی را تجربه نمایند. در صورتی که به یک پزشک با تجربه پایین مراجعه نمایید، احتمال اینکه عصب چشم در زمان بلفاروپلاستی آسیب ببیند زیاد است. این موضوع احتمال دارد که در نهایت سبب بروز عوارضی همچون فلج بل شود.

در حالتی که افتادگی پلک شدید باشد، فرایند بلفاروپلاستی بایستی با دقت بالایی انجام شود؛ چرا که کوچک‌ ترین آسیب در زمان از بین بردن افتادگی پلک ممکن است به عضلات چشم آسیب بزند. در این صورت، فرد در دوره نقاهت توانایی باز کردن چشم یا پلک زدن را نخواهد داشت. احتمال دارد علائم گوناگونی پس از عمل جراحی پلک مشاهده شود. برای مثال، امکان دارد فرد توانایی باز نمودن چشم ‌ها یا بستن چشم را نداشته باشد. این مشکل احتمال دارد برای هر دو چشم اتفاق بیافتد؛ ولی اگر تنها در یکی از چشم ‌ها مشاهده گردد، سبب که قرینه نبودن چشم بعد از عمل پلک خواهد شد. البته بعضی از بیماری ‌های عصبی که ریشه در دوران کودکی و نوجوانی دارند احتمال دارد سبب بروز این مشکل شوند. علائم مربوط به این مشکل گوناگون هستند. به عنوان مثال احتمال دارد فرد نتواند پس از بیدار شدن از خواب چشمان خود را باز نگه دارد. این عارضه به طور معمول هنگامی به وقوع می ‌پیوندد که جراح توانایی و تجربه کافی جهت انجام جراحی بلفاروپلاستی را نداشته باشد.

در حالتی که هنگام بلفاروپلاستی به اعصاب اطراف چشم آسیب وارد شده باشد، احتمال دارد مشکلاتی همچون تروما مشاهده شود. این مشکل در نهایت سبب ضعف عملکرد ماهیچه ‌های پیرامون چشم شده و تقارن پلک را از بین خواهد برد. تروما یکی از عوارض شایع پس از بلفاروپلاستی است که حتی در بسیاری از جراحی‌ های زیبایی دیگر هم مشاهده می‌ گردد.

گاهی اوقات احتمال دارد بعضی از اشخاص به شکل طبیعی پلک ‌هایی نامتقارن داشته باشند. به طور معمول با کمک بلفاروپلاستی می‌ توان عدم تقارن طبیعی پلک را از بین برد. این گروه از اشخاص بایستی توجه داشته باشند که عدم تقارن پلک احتمال دارد به شکل کامل از بین نرود؛ زیرا احتمال دارد باز هم پس از به پایان رسیدن دوره نقاهت، پلک‌ ها تا اندازه ای نامتقارن به نظر برسند.

پس از بلفاروپلاستی بایستی به شکل مرتب از کرم‌ های ترمیم کننده استفاده گردد. این پمادها قادر هستند اسکار بخیه بلفاروپلاستی را از بین ببرند. در حالتی که مقدار افتادگی پلک شدید باشد، احتمال دارد بخشی از اسکار بخیه بر روی سطح پلک باقی بماند که مقدار چین و چروک سطح پلک را افزایش خواهد داد. در این وضعیت احتمال دارد یکی از پلک ‌ها برآمده ‌تر از پلک دیگری به نظر برسد. برای اینکه از بروز این مشکلات پیشگیری شود، بایستی یک پزشک متخصص و ماهر جهت انجام بلفاروپلاستی انتخاب کنید.

درمان عدم تقارن چشم با بلفاروپلاستی

کاربردهای جراحی پلک

درمان افتادگی پلک بالا و پایین
رفع پف و تورم زیر چشم
رفع چین و چروک‌های ظریف پلک

مراحل جراحی پلک

برای انجام جراحی زیبایی پلک، پزشک ممکن است از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده کند. البته بیهوشی عمومی به ندرت و تنها در موارد خاص به کار می رود. برای شروع جراحی، پزشک به کمک تزریق یک ماده بی حسی به پلک ها، شرایط را برای انجام عمل آماده می کند. در صورتی که جراحی باید روی هر دو پلک انجام گیرد، پلک بالا در اولویت است. جراح با ایجاد یک برش ریز و ظریف، رسوبات چربی، ماهیچه ها و پوست های اضافی که منجر به افتادگی یا پف شده را استخراج می کند. ممکن است از این بافت ها در نقاط دیگر اطراف چشم هم استفاده شود. بلفاروپلاستی پلک پایین، معمولاً برای برداشتن چربی ها و البته کمی پوست های اضافی زیر چشم انجام می گیرد. معمولاً جراحی پلک پایین از داخل پلک انجام می گیرد و در قسمت خارجی چشم برشی نخواهیم داشت؛ اما گاهی بنا بر هدف جراحی، زیر خط مژه در خارج از چشم برش جراحی ایجاد می گردد. در نهایت پس از انجام ترمیم ها و استخراج بافت های اضافی، پزشک تمامی برش های ایجاد شده را با بخیه های ریز می بندد و در صورت نیاز پانسمان می کند.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های پس از عمل بلفاروپلاستی به شرح زیر است :

میزان ماندگاری جراحی زیبایی پلک

مدت زمان تخمینی برای ماندگاری اثر بلفاروپلاستی پلک بالا بین 5 الی 7 سال و نهایتاً تا حدود 10 سال است.

عوارض جراحی پلک

از جمله عوارض و خطرات احتمالی این عمل، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه جراحی پلک

هزینه عمل افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) به میزان زیادی بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله محل انجام عمل و میزان افتادگی پلک. دیگر عوامل مؤثر، هزینه‌های بیهوشی، هزینه‌های داروها و دستمزد پزشک مربوطه می باشد.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، میدان نگهبانی ، ساختمان خاطره ، طبقه دوم بانک سپه ، واحد 5
تلفن : 33292300

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

هر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانیدهر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانید

کاشت مو به روش FIT یکی از پیشرفته ‌ترین و کم ‌تهاجمی ‌ترین روش ‌های ترمیم مو است که به طور گسترده‌ ای برای بازگرداندن موهای از دست رفته استفاده می‌ شو ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟

در کاشت مو به روش SUT نیازی به برش‌ های بزرگ یا بخیه نیست، بنابراین دوره بهبودی کوتاه‌ تر و نتایج کاشت موی طبیعی ‌تری خواهید داشت . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمکاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازم

کاشت ابرو به روش FUT از روش ‌های پیشرفته و موثر برای بازسازی و پرپشت کردن ابروها است که در سال‌ های اخیر به دلیل نتایج طبیعی و دائمی خود محبوب شده اس ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08