آدرس مطب دکتر مزروعی در اصفهان تلفن مطب دکتر اکبر مزروعی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جوش و جای جوش / بهترین روشهای درمان اسکار یا جای جوش

بهترین روشهای درمان اسکار یا جای جوش

آنچه در این مطلب میخوانید

آکنه یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های پوستی و شایع‌ ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص پوست است. اساس ایجاد آکنه، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی و همچنین اختلال در روند و شدت شاخی شدن لایه پوستی است. درمان سریع و مناسب این آکنه‌ ها می‌تواند خطر عوارض پوستی طولانی مدت مانند جای جوش را کاهش دهد. در نهایت ممکن است آکنه‌ های پوستی پس از التیام، اسکارهایی از خود بر جا بگذارند. اسکار آکنه وقتی ایجاد می‌شود که جوش‌ها به قدری در عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کنند که باعث صدمه زدن به این لایه‌های داخلی می‌شوند. در واقع از آنجا که عامل اصلى فرورفتگى پوست در محل جوش‌های آکنه، چسبندگى و فیبروز لایه پوستی زیر آنها است که موجب کشیده شدن پوست به داخل و فرورفتگی آن می‌شود، آزادسازى این چسبندگى‌ها بخش مهم و ضرورى براى درمان این ضایعات پوستى به شمار می‌رود. این فرورفتگی‌ها خطری برای سلامتی ندارند؛ اما در زیبایی فرد تأثیر می‌گذارد. راهکارهای درمانی مؤثری برای ترمیم اسکار آکنه وجود دارند که به واسطه پیشرفت تکنولوژی، هر روز مؤثرتر از قبل می‌شوند که در ادامه ذکر می گردد.

علت بروز جوش

درمان اسکار یا جای جوش
انواع جای جوش و آکنه

جای جوش انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع جای جوش نیز درمان های خاص خود را دارد، برخی از جای جوش ها به صورت برآمدگی و فرورفتگی، برخی به صورت لک های قرمز یا قهوه ای نمود پیدا می کند. جای جوش هایی که به صورت فرورفتگی و یا برجستگی است ممکن است اشکال مختلفی از اسکارها را داشته باشند که عبارتند از:

درمان جای جوش و اسکار

کرم حذف اسکار و پمادهای رتینوئید، لوسیون‌ها و ژل‌هایی مشتق شده از ویتامین A هستند که با خاصیت بی‌نظیر خود به‌عنوان یکی از روش‌های تأثیرگذار درمان اسکار صورت و جای جوش، از آنها استفاده می‌شود. داروی رتینوئید علاوه ‌بر تسریع تولید سلولی و بهبود بافت پوست، تأثیر شگفت‌انگیزی در از بین بردن لکه‌ها و اسکار آکنه‌ های سطح پوست دارد. معمولاً برای ترمیم پوست در هنگام تشکیل اسکار آکنه‌های عمیق، پزشکان از کرم حذف اسکار برای رفع جای اسکار جوش استفاده می‌کنند.

میکرودرم ابریژن یکی از روش‌های مؤثر برای درمان اسکار جوش به‌شمار می‌رود. در روش میکرودرم ابریژن برای از بین بردن جای اسکار جوش و آکنه، نوعی کریستال بسیار ظریف با فشاری تنظیم شده با پوست برخورد کرده و یک تراش بسیار سطحی روی پوست ایجاد می‌کند. با این کار ممکن است یک تا دو روز پوست شما التهاب بسیار جزئی داشته باشد؛ اما با از بین رفتن سلول‌های مرده سطح پوست، کلاژن سازی مجدد شروع می‌شود و پوست شما ترمیم مجدد خود را از سر می‌گیرد. میکرودرم یک روش فوق‌العاده و کاربردی برای درمان اسکار جای جوش سطحی است؛ اما کارآیی بالایی برای درمان اسکار آکنه عمیق پوستی ندارد.

پی آر پی (PRP) یا همان پلاسمای غنی شده از پلاکت که به پلاکت درمانی نیز مشهور است، یکی از روش‌های درمانی طبیعی و نوین می‌باشد. برای درمان جای جوش و آکنه توسط این روش، با استفاده از غلیظ کردن پلاکت‌های خون و تزریق آن به سطح پوست صورت، سلول‌های بنیادی تحریک و کلاژن سازی افزایش می‌یابد. با افزایش سطح کلاژن سازی در پوست، به مرور زمان پوست جدید تولید شده و جای جوش و آکنه از بین خواهد رفت.

مزوتراپی تکنیک درمانی است که در آن از تزریق ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی به منظور جوانسازی پوست، سفت شدن آن و از بین بردن چربی آن استفاده می‌کنند. در این روش از سوزن‌هایی ظریف تزریق مواد مختلف به لایه میانی پوست استفاده می‌شود. این روش می‌تواند رنگدانه‌های پوستی و اسکار آکنه را به‌طور مؤثر درمان کند.

لیزر CO2 نوعی درمان پوستی است که توسط متخصصان پوست برای کاهش اسکار آکنه و سایر ناهنجاری‌های پوستی انجام می‌شود. لیزر فرکشنال یک روش غیرتهاجمی است که با استفاده از لیزر دی‌اکسید کربن، لایه‌های خارجی و آسیب‌دیده پوست را از بین می‌برد. در این روش از انرژی نور به منظور ایجاد منافذ بسیار ریز در پوست استفاده می‌شود. لیزر این منافذ را با یک الگوی شبکه‌ای در پوست ایجاد می‌کند. این منافذ ریز باعث از بین رفتن کلاژن فرسوده و سلول‌های لایه بیرونی پوست شده و سبب تحریک ایجاد کلاژن جدید و بهبود بافت پوست می‌شوند.

درمان با فرکانس‌های رادیویی در درمان اسکار آکنه به‌خوبی عمل می‌کند و همچنین می‌تواند به مقابله با آکنه کمک کند. درمان با کمک امواج فرکانس رادیویی که با ابزارهای تخصصی به نواحی آسیب‌دیده از پوست وارد می‌شود، ‌انجام می‌گیرد. این امواج رادیویی در سطح عمیق‌تر در ناحیه آسیب‌دیده عمل می‌کنند. انرژی به گرما تبدیل می‌شود و موجب تجزیه بافت آسیب‌ دیده می‌گردد. سطح کلاژن و الاستین پوست نیز بالا می‌ رود که پس از یک دوره زمانی پوست را محکم و انعطاف‌ پذیر می‌ سازد.

تزریق ژل یکی از بهترین روش‌ها برای درمان اسکار جای جوش است که طرفداران بسیاری دارد و از راه‌های قدیمی درمان اسکار آکنه به شمار می‌رود. تزریق ژل یا فیلر باعث پر شدن گودی صورت و جای جوش عمیق پوست می‌شود و سطح پوست را کاملاً صاف و یکدست می‌کند.
میکرونیدلینگ
یکی از روش‌های ساده و مؤثر برای درمان جای اسکار آکنه، استفاده از روش میکرونیدلینگ است. این روش مانند میکرودرم با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز و تماس آن با سطح پوست، باعث تحریک و کلاژن سازی خواهد شد. همچنین با ایجاد مویرگ‌های خونی و تولید الاستین، در کمترین زمان ترمیم پوست و درمان اسکار جوش انجام خواهد گرفت.

یکی دیگر از روش‌های غیر تهاجمی و کاربردی از بین بردن اسکار آکنه جوش، استفاده از فناوری هایفو است. در این روش با ارسال امواج فراصوت به لایه‌های عمیق پوست، سلول‌های پوستی را به کلاژن سازی تشویق می‌کنند. پس از تشکیل کلاژن و از بین بردن سلول‌های مرده، پوست سفت می‌شود و اسکار جای جوش از بین می‌رود. روش هایفوتراپی به عنوان یک روش غیر تهاجمی هیچ‌ گونه عوارضی برای پوست ندارد و دوران نقاهت آن بسیار کوتاه است.
لیزر جای جوش
یکی از درمان های رایج جای جوش، درمان با لیزر است، خصوصاً برای انواع اسکارهای آکنه شدید که التهاب و فرورفتگی‌های عمیقی را در پوست ایجاد کرده‌اند. این روش مانند لایه‌برداری شیمیایی، لایه بالایی پوست را از بین می‌برد.

پانچ یکی از روش های درمانی برای جای جوش است. پانچ مناسب افرادی است که جای جوش بسیار عمیقی دارند به گونه ای که بیمار از هیچ یک از روش های ترکیبی نتیجه نگرفته است. بهتر است بیمار در صورت عمیق بودن جای جوش از یک تا سه جلسه سابسیژن و یک یا دو جلسه پانچ برای بهبود استفاده کند.

آی پی ال بهترین روش برای جای جوش هایی است که قرمز رنگ هستند و فرورفتگی مختصری دارند. این روش در واقع لیزر نیست؛ اما با عنوان لیزر شناخته می شد. در این روش با تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی پوست، موجب از بین رفتن جای آکنه می شود.
نانوفت
از کاربردهای نافوفت درمان اسکار آکنه است که در زیر اسکارها تزریق می شود. نانوفت روشی است که در آن با تکنیک های خاص دیواره ی سلول های چربی را باز می کنند و سپس فاکتورهای رشد و غنی که در درون سلول های چربی می باشد را جدا می نمایند. این فاکتورهای آزاد شده خاصیت جوانسازی بسیار بالایی دارند.

یکی دیگر از گزینه‌های تخصصی درمان جای جوش، سابسیژن جای جوش است. این اصطلاح درواقع یک روش جراحی زیر پوستی است که باید توسط متخصص پوست انجام شود. با استفاده از یک جراحی کوچک به نام پانچ اکسیزیون، پزشک شما اسکارهای آکنه را جدا می‌کند و زخم را با بخیه یا پیوند پوست ترمیم می‌کند. با تکنیکی به نام سابسیژن، پزشک سوزن‌هایی را زیر پوست وارد کرده تا الیاف زیر اسکار را شل کند و به‌این‌ترتیب به از بین بردن جای جوش کمک می‌ کند.

از دیگر روش‌های مؤثر برای درمان جای جوش، روش مزونیدلینگ است که در آن از تزریق مواد تقویتی به زیر پوست برای از بین بردن جای جوش استفاده می‌شود. در این روش پزشک برای تحریک کلاژن‌ سازی در بافت زیرین، یک وسیله سوزنی روی پوست می‌چرخاند.

هزینه درمان جای جوش

هزینه رفع اسکارها و جای جوش ها بسته به نوع اسکارها، روش درمانی انتخاب شده، تعداد جلسات لازم، تخصص پزشکی که درمان را انجام می دهد و …. متفاوت است.

در کلینیک پوست و زیبایی دکتر اکبر مزروعی علاوه بر درمان جوش و جای جوش، کاشت مو و ابرو ، تزریق ژل ، بوتاکس و چربی نیز با بهترین نتایج قابل انجام می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 33292300 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، میدان نگهبانی ، ساختمان خاطره ، طبقه دوم بانک سپه ، واحد 5
تلفن : 33292300

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ربیعی [ 1402-09-11 ]
برای رفع جاي جوش و آکنه هایی ک روی پوستم. مونده بود سابسیژن رو امتحان کردم و خدا رو شکر فعلا که خوبه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

هر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانیدهر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانید

کاشت مو به روش FIT یکی از پیشرفته ‌ترین و کم ‌تهاجمی ‌ترین روش ‌های ترمیم مو است که به طور گسترده‌ ای برای بازگرداندن موهای از دست رفته استفاده می‌ شو ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟

در کاشت مو به روش SUT نیازی به برش‌ های بزرگ یا بخیه نیست، بنابراین دوره بهبودی کوتاه‌ تر و نتایج کاشت موی طبیعی ‌تری خواهید داشت . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمکاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازم

کاشت ابرو به روش FUT از روش ‌های پیشرفته و موثر برای بازسازی و پرپشت کردن ابروها است که در سال‌ های اخیر به دلیل نتایج طبیعی و دائمی خود محبوب شده اس ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08