آدرس مطب دکتر مزروعی در اصفهان تلفن مطب دکتر اکبر مزروعی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / روشهای درمان ریزش مو

روشهای درمان ریزش مو

مو نمادی از زیبایی ظاهر محسوب می‌شود و هرگونه ضعف و آسیب به آنها می‌ تواند بر روی اعتماد به نفس و روابط اجتماعی ما تأثیر مستقیم داشته باشد. ریزش مو به حالتی می گویند كه به صورت غیرطبیعی و بیشتر از حد نرمال، موها بریزد و موی جایگزین آن رشد نكند. در حقیقت تعادل بین ریختن موی سر و رویش مجدد به هم خورده و از تعداد موهای موجود روی سر به تدریج كاسته می شود. ریزش بیش از اندازه مو مشکلی شایع است که می تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. ریزش مو به دلایل متفاوتی در زنان و مردان اتفاق می‌افتد که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است به طاسی دائم تبدیل شود. عوامل بسیاری همچون وراثت، استرس، ابتلا به برخی بیماریها، سوء تغذیه و تغذیه نامناسب، استفاده از مواد شیمیایی مانند انواع رنگ‌ مو و موارد بسیار دیگر باعث ضعیف شدن موی افراد میشود. امروزه علاوه بر مراقبت‌ های روزانه ، راهکارهای متعددی برای رشد و تقویت موهای سر در کلینیک‌ ها ارائه می‌ شود که قطعاً تأثیرگذار خواهند بود. روشهای جراحی و غیر جراحی از جمله درمان هایی هستند که می توانید از آنها برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلایل ریزش مو

ریزش مو می‌ تواند به سبب هر کدام از دلایل زیر ایجاد شود:

انواع الگوهای ریزش مو

الگوی ریزش موی مردانه

انواع الگوی ریزش موی زنانه

درمان ریزش مو

درمان ریزش مو در زنان

روشهای موضعی و تقویتی :

ماینوکسیدیل: محلول یا شامپو ماینوکسیدیل که هر روز بر روی پوست سر باید مالید.
ویتامین درمانی: پکیج درمانی است که شامل انواع ویتامین های مناسب برای رشد و تقویت مو است و از ریزش مو جلوگیری میکند و باید حتماً طبق نظر پزشک و مصرف شود.
مزوتراپی : یک روش غیر تهاجمی است که در آن ترکیب‌های خاصی در لایه‌ های سطحی پوست تزریق می‌شود. این مواد در زیر لایه اپیدرم پوست تزریق شده تا به بافت هدف برسند. ترکیب تزریقی می‌تواند شامل مواد بسیاری باشد که بر اساس نیاز افراد، می‌توان آن را برای هر بیماری به‌صورت خاص تهیه نمود. ترکیب این مواد تزریقی می‌تواند شامل مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای نوکلئیک و کوآنزیم ها باشد.
لیزر تراپی : یکی دیگر از راههای درمان ریزش مو و تقویت مو لیزر تراپی یا لیزر سرد است. که با سطح انرژی و جریان کم و اثر بخشی بالا صورت میگیرد. در این روش، جراحی انجام نخواهد شد و به بافت و بازسازی ریشه مو و تقویت آن کمک میشود و باعث میشود موها ضخیم تر، با کیفیت ساقه اضافه، بدون ریزش و براق تر شود.
تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) : یکی از روش‌های درمان ریزش مو تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است. در این روش پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر تزریق می‌شود. این روش به ترمیم مو کمک می‌کند. تزریق پلاکت یا (PRP) باعث کاهش ریزش مو و بهبود تراکم و قطر مو می‌شود.
هورمون‌ درمانی : درصورتی‌ که ریزش مو به علت عدم تعادل هورمونی باشد، معمولاً از هورمون درمانی برای توقف ریزش مو استفاده می‌شود. از داروهای ضدبارداری یا هورمون استروژن و پروژسترون برای درمان ریزش مو در زنان استفاده می‌شود. داروهای ضدآندروژن مانند اسپیرولاکتون نیز برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. آندروژن‌ها هورمون‌های مردانه هستند که در برخی زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، سرعت ریزش مو را تسریع می‌کنند. داروهای ضدآندروژن، تولید هورمون مردانه را متوقف می‌کنند و از ریزش مو در زنان جلوگیری می‌کنند.
کاشت مو: در برخی موارد که فرد به هیچ‌گونه درمانی پاسخ نمی‌دهد ممکن است از کاشت یا پیوند مو استفاده شود. در این روش از قسمت‌های سالم مو برداشته می‌شود و به قسمت‌های کم‌تراکم یا خالی‌تر پیوند زده می‌شود.

درمان ریزش مو در مردان

روشهای درمان ریزش مو

جهت درمان ریزش مو، در ابتدا پزشک به بررسی علت ریزش مو می پردازد تا با درمان آن بیماری یا عارضه، ریزش مو درمان شود، به عنوان مثال، اگر ریزش مو در اثر تغییرات هورمونی در بدن باشد، با تجویز داروهای هورمونی و تنظیم سطح هورمون های فرد، ریزش مو متوقف خواهد شد. در ادامه به سایر روش های درمانی ریزش مو پرداخته شده است

درمان ریزش مو با دارو

درمان ریزش مو با داروی خوراکی

مزوتراپی مو

مزوتراپی مو راهی درمانی است که با تزریق در بخش میانی پوست سر انجام می شود. در مزوتراپی مو همه ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و غیره با سوزن های بسیار نازک به سر تزریق می‌شوند. در داروهای مزوتراپی مو که باعث افزایش گردش خون نیز می‌شوند، ویتامین های تغذیه کننده ریشه مو و آنتی اکسیدان ها، مستقیماً با سوزن های 2 یا 4 میلی متری به ریشه مو تزریق خواهند شد. از آنجایی که مواد مزوتراپی در دوزهای کوچک به ریشه مو تزریق می‌شوند، هیچ خطری بیمار را تهدید نمی‌کند و نتیجه به سرعت قابل مشاهده است.

میکرونیدلینگ مو

میکرونیدلینگ مو جزء روش های جدید و مؤثر برای رفع مشکلات مو است میکرونیدلینگ مو یک روش درمانی است که برای افزایش رشد موها و بهبود کیفیت موهای موجود استفاده می‌شود. در این روش، یک دستگاه کوچک به نام میکرونیدل که از سوزن‌های بسیار نازک تشکیل شده است به پوست سر فشار می‌آورند و مواد مغذی مانند ویتامین‌ها به پوست و موها تزریق می‌کنند. این روش به عنوان یک راهکار برای مشکلاتی مانند ریزش مو و موهای نازک و ضعیف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با تحریک پوست سر و افزایش ترکیبات مغذی، میکرونیدلینگ مو می‌تواند به بهبود رشد موها و افزایش ضخامت و قوام آنها کمک کند.

کاشت مو

کاشت مو یکی از روش های درمانی مو می باشد که موهای شما را از ناحیه ای از سر که دارای تراکم موی بیشتری می باشد به ناحیه دیگر منتقل می کند تا تمامی سطح سر شما دارای تراکم یکسانی از مو باشد. تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که می‌تواند به تنهایی یا ترکیبی انجام شود تا نتایج زیبایی بهتری حاصل شود.

پی ار پی مو

پی آر پی مو از جدیدترین روش های درمانی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن است. پی آر پی، مخفف عبارت Platelet-rich plasma یا پلاسمای غنی از پلاکت است که از خون فرد تحت درمان استخراج می شود و به پوست سر وی تزریق می شود. در طی این فرایند که معمولاً تا حداکثر یک ساعت زمان می برد، خون بیمار در دستگاه سانتریفیوژ و با دور معین، سانتریفیوژ شده و پلاسمای غنی از پلاکت آن از دیگر بخش های خون جدا می شوند. سپس توسط سرنگ هایی با سوزن های مخصوص و بسیار باریک به پوست سر فرد تزریق می شوند.

لیزر تراپی مو

دستگاه های لیزرتراپی از لیزرهایی با سطح انرژی نوری و جریان کم که خاصیت درمانی دارند، برای رفع مشکل ریزش مو بهره می برند. نحوه ی تأثیرگذاری لیزر بر روند رشد موها مشابه با بیوتراپی نوری است. این متد با سطح انرژی و جریان کم همراه با اثر بخشی بالا صورت می گیرد.

روش های خانگی درمان ریزش مو

کدام روش درمانی برای ریزش مو مناسب است؟

اگر به دنبال یک راه دائمی برای درمان ریزش موی سر خود هستید قطعاً کاشت موی طبیعی می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها باشد. از طرفی اگر به دنبال یک راه غیرجراحی هستید لیزر درمانی و استفاده از ماینوکسیدیل موضعی هم می‌تواند یکی از بهترین راه‌های برای درمان ریزش موی سر باشد. در نهایت برای آنکه مشخص کنید کدام یک از روش‌های جلوگیری از ریزش موی سر برای فرد مناسب است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به نوع پوست شما، شرایط بدنی، نوع ریزش موی سر و… می‌تواند بهترین راه را برای درمان ریزش مو به شما معرفی کند.

راهکارهای جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلات شاغل بسیاری از افراد است و بسیاری از عوامل همچون تغذیه نامناسب، استرس، برخی بیماری‌ها و عوامل ژنتیکی می‌تواند باعث آن شود. برای پیشگیری و درمان ریزش مو روش‌های مختلفی وجود دارد، به‌عنوان مثال:

در کلینیک پوست و زیبایی دکتر اکبر مزروعی علاوه بر کاشت مو و ابرو ، تزریق ژل ، بوتاکس و چربی نیز با بهترین نتایج قابل انجام می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز، از طریق تماس با شماره تلفن 33292300 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، میدان نگهبانی ، ساختمان خاطره ، طبقه دوم بانک سپه ، واحد 5
تلفن : 33292300

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

هر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانیدهر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانید

کاشت مو به روش FIT یکی از پیشرفته ‌ترین و کم ‌تهاجمی ‌ترین روش ‌های ترمیم مو است که به طور گسترده‌ ای برای بازگرداندن موهای از دست رفته استفاده می‌ شو ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟

در کاشت مو به روش SUT نیازی به برش‌ های بزرگ یا بخیه نیست، بنابراین دوره بهبودی کوتاه‌ تر و نتایج کاشت موی طبیعی ‌تری خواهید داشت . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمکاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازم

کاشت ابرو به روش FUT از روش ‌های پیشرفته و موثر برای بازسازی و پرپشت کردن ابروها است که در سال‌ های اخیر به دلیل نتایج طبیعی و دائمی خود محبوب شده اس ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08