آدرس مطب دکتر مزروعی در اصفهان تلفن مطب دکتر اکبر مزروعی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / پی آر پی / همه چیز درباره پی آر پی؛ مزایا ، کاربردها و عوارض

همه چیز درباره پی آر پی؛ مزایا ، کاربردها و عوارض

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) یک روش درمانی نوین است که از توانایی‌های طبیعی بدن برای بهبود و ترمیم بافت‌ها استفاده می‌کند. این روش با استخراج خون از بیمار و جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت، که سرشار از فاکتورهای رشد و پروتئین‌های ترمیمی است، انجام می‌شود. پی آر پی به طور گسترده در حوزه‌های مختلف پزشکی، از جمله زیبایی، ارتوپدی و درمان زخم‌ها، به کار می‌رود. پی آر پی یک روش ایمن و طبیعی است که خطر واکنش‌های آلرژیک یا پس زدن را به حداقل می‌رساند. این درمان به دلیل کم invasiveness و نتایج موثر، توجه بسیاری از متخصصان و بیماران را به خود جلب کرده است و به عنوان یک گزینه جذاب برای بهبود وضعیت‌های مختلف سلامتی شناخته می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

پی آر پی چیست؟

پی آر پی (PRP) که مخفف “پلاسمای غنی از پلاکت” است، یک روش درمانی است که از خون بدن خود بیمار برای تحریک فرآیندهای ترمیمی و جوانسازی استفاده می‌کند. این روش به ویژه در زمینه‌های پزشکی مانند درماتولوژی و ارتوپدی کاربرد دارد.

مزایای پی ار پی

مزایای این روش درمانی عبارتند از:

همه چیز درباره پی آر پی

کاربردهای پی آر پی

پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، یک درمان پزشکی است که از خون بیمار گرفته می‌شود و سپس با استفاده از فرآیندهای خاص جدا می‌شود تا غلظت پلاکت‌ها افزایش یابد. برخی از کاربردهای معروف پی آر پی شامل موارد زیر است:

فرایند انجام پی ار پی

تزریق پی آر پی طی مراحل زیر انجام می شود:

  1. برای استخراج پی آر پی، ابتدا مقداری خون از بازوی بیمار گرفته می شود.
  2. نمونه خون گرفته شده از بیمار به آزمایشگاه برده می شود. در آزمایشگاه با قرار دادن نمونه خون در دستگاه سانتریفیوژ و چرخش سریع آن، بخش های مختلف آن از هم جدا می گردند. این فرآیند حدود 15 دقیقه طول می کشد.
  3. در نهایت پلاسمای غنی از پلاکت به دست آمده را به محل مورد نظر تزریق می کنند.

پی ار پی و بهبودی زخم ها

ی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت در بهبود زخم‌ها به دلیل محتوای بالای پلاکت‌ها که حاوی پروتئین‌ها و فاکتورهای رشد هستند، استفاده می‌شود. این عناصر کلیدی در ترمیم و بازسازی بافت‌ها و زخم‌ها نقش بسیار مهمی دارند. در ادامه به نحوه تاثیر پی آر پی بر بهبود زخم‌ها می‌پردازیم:

مقایسه پی آر پی با سایر روش های جوانسازی پوست

در ادامه مقایسه‌ای بین پی آر پی و سایر روش‌های جوانسازی پوست ارائه می‌شود:
پی آر پی
پی آر پی صورت یک روش پیشرفته به منظور مراقبت از پوست است که شامل استفاده از خون خود بیمار برای بهبود ظاهر پوست می‌شود. این درمان با استخراج مقدار کمی خون از بازوی بیمار، سپس جداسازی پلاسما از گلبول‌های قرمز انجام می‌شود. در نهایت پلاسما به نواحی دارای چین و چروک، خطوط ریز یا اسکار آکنه در صورت بیمار تزریق می‌شود.
تزریق چربی
تزریق چربی روشی است که در آن بافت چربی از ناحیه مورد نظر در بدن فرد متقاضی برداشته می شود و پس از طی پروسه فرآوری به نقاط مختلفی در ناحیه زیر پوست تزریق می شود. تزریق چربی روشی است که به کمک آن می توان حجم چربی از دست رفته را بازگرداند.
تزریق بوتاکس
بوتاکس حاوی سمی به نام بوتولینیوم است که این سم، عضلات صورت را فلج می‌کنند. تزریق بوتاکس به صورت حرکت نواحی صورت را محدود می‌کند؛ زیرا انقباض و حرکت عضلات صورت منجر به ایجاد چین‌وچروک‌ها می‌شوند. بوتاکس نیازی به بخیه یا برش روی پوست صورت ندارد و تنها با یک سوزن ظریف تزریق انجام می‌شود.
تزریق ژل
تزریق ژل از روش های حجم دهی است که با هدف جوانسازی صورت استفاده می شود. ژل های اسید هیالورونیک محبوب‌ترین نوع هستند که انتقال این مواد به زیر پوست به وسیله تزریق انجام می‌شود.
هایفوتراپی
این روش بدون درد و غیرتهاجمی است که برای سفت کردن و لیفت صورت استفاده می‌شود. هایفوتراپی توسط امواج فراصوت اولتراسوند انجام می‌شود و به صورت متمرکز به لایه دوم پوست انرژی وارد کرده و تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.
مزونیدلینگ
مزونیدلینگ ترکیبی از روش‌های مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که هر دو از روش‌های متداول پزشکی در حوزه پوست هستند. در مزونیدلینگ، کوکتل‌های مزوتراپی از طریق سوزن‌های میکرونیدلینگ وارد پوست می‌شوند و با نفوذ به بافت‌های آسیب‌دیده آنها را درمان می‌کنند.
مزوتراپی
در مزوتراپی، پزشک متخصص، ویتامین و مواد مغذی را به لایه میانی پوست تزریق می‌کند. پس از مزوتراپی پوست به طور مناسبی تغذیه شده و تولید کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد. مزوتراپی بدون درد و بی‌حسی خواهد بود و از سرگیری فعالیت‌های روزمره بلافاصله پس از تزریق ممکن است.
میکرونیدلینگ
میکرونیدلینگ نوعی روش جوانسازی پوست است که طی آن از سوزن‌های کوچکی برای ایجاد سوراخ‌های بسیار کوچک بر روی پوست استفاده می‌شود. این نقاط بسیار کوچک باعث می‌شود که فرایند ترمیم زخم در بدن تحریک شده و سلول‌های پوستی تجدید شوند. با بازسازی پوست فرایند تولید کلاژن و الاستین تحریک می‌شود.
لیزر co2 فرکشنال
در این روش درمانی برای جوانسازی پوست از اشعه‌ی لیزر فرکشنال CO2 برای رساندن گرمای کنترل شده به نقطه‌ی مورد نظر در پوست استفاده می‌شود. نحوه‌ی عمل لیزر بدین‌ صورت است که با هر بار تابانده شدن ستونی از بافت را سوزانده می شود. آسیب دیدن این مناطق بر روی پوست، سبب فعال شدن روند خود ترمیمی پوست شده که هدایت آن بر عهده‌ی فیبروبلاست‌ها بوده و منجر به تولید رشته‌های کلاژن و الاستین جدید و سامان‌ دهی به رشته‌ های موجود می‌شود.

ماندگاری نتایج پی آر پی

نتایج پی آر پی بسته به عوامل مختلفی نظیر نوع مشکل درمانی و شرایط فردی متفاوت است. به طور کلی ماندگاری پی آر پی صورت حدود 18 ماه تا 2 سال است.

مراقبت های قبل از پی آر پی

رعایت نکات قبل از تزریق پی آر پی به کسب آمادگی بیشتر کمک می کند. در موارد زیر به این نکات پردازیم:

  1. یک هفته قبل از درمان از مصرف ترکیبات رقیق کننده مانند ویتامین A، E، سیر، تخم مرغ، اسیدهای چرب ضروری، مولتی ویتامین ها و … پرهیز کنید.
  2. در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون مانند پلاویکس، کومادین و هپارین، حتما این موضوع را با متخصص خود در میان بگذارید.
  3. اگر سابقه فشار خون یا مشکلات قلبی دارید، با مشورت پزشک این درمان را انجام دهید.؛ زیرا ممکن است نیاز باشد قبل و بعد از درمان از دارو استفاده کنید.
  4. حداقل یک هفته قبل از شروع درمان از مصرف داروهایی همچون آسپیرین، موترین، ناپورکسن، ولتارن و دیگر داروهای ضدالتهابی دوری کنید؛ زیرا احتمال بروز واکنش های التهابی وجود دارد.

مراقبت های بعد از پی آر پی

مراقبت‌ های بعد از پی آر پی برای بهبود روند درمان و کاهش عوارض جانبی بسیار مهم است. در ادامه نکاتی برای مراقبت‌های بعد از این درمان آورده شده است:

  1. حداقل 24 تا 48 ساعت پس از درمان از فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های شدید پرهیز کنید.
  2. ناحیه تزریق را تمیز و خشک نگه دارید.
  3. از تماس با آب یا مواد شوینده در 24 ساعت اول خودداری کنید.
  4. ممکن است در ناحیه تزریق مقداری درد یا تورم ایجاد شود. می‌توانید از یخ برای کاهش این علائم استفاده کنید.
  5. در صورتی که پزشک داروهای مسکن تجویز کرده باشد، طبق دستور مصرف کنید.
  6. از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن تا 48 ساعت پس از درمان پرهیز کنید، مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.
  7. به جلسات پیگیری خود مراجعه کنید تا پیشرفت درمان بررسی شود.
  8. آب کافی بنوشید و از تغذیه سالم برای تسریع روند بهبودی استفاده کنید.
  9. تا حد ممکن از کشیدن سیگار و مصرف الکل پرهیز کنید؛ زیرا این عوامل می‌توانند روند بهبودی را تحت تاثیر قرار دهند.

عوارض احتمال پی آر پی

از آنجایی که هر نوع روش درمانی با عوارضی همراه می ‌شود، در ادامه به شرح عوارض پی آر پی خواهیم پرداخت:

هزینه پی آر پی در اصفهان

هزینه پی آر پی در اصفهان بسته به عوامل مختلفی متغیر است. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

سوالات متداول درباره پی آر پی

1- آیا درمان پی آر پی دردناک است؟
درمان پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) به طور کلی دردناک نیست؛ اما ممکن است در حین انجام این روش کمی احساس ناراحتی کنید. برای کاهش هر گونه ناراحتی، پزشک ممکن است از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده کند.
2- مدت زمان جلسات درمانی پی آر پی چقدر است؟
مدت زمان جلسات درمانی پی آر پی معمولا بین 30 دقیقه تا 1 ساعت است.
3- چند جلسه درمان پی آر پی نیاز است تا نتایج مطلوب حاصل شود؟
طبق بررسی محققان اکثر بیماران برای دریافت نتیجه مدنظر خود به 3 الی 5 جلسه درمانی نیاز دارند.
نتیجه گیری
در پایان، می‌توان گفت که پی آر پی به عنوان یک روش درمانی مبتنی بر توانمندی‌های طبیعی بدن، در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب در بسیاری از زمینه‌های پزشکی است. با توجه به نتایج مثبت حاصل از این درمان و تحقیقات مستمر در مورد کارایی و ایمنی آن، به نظر می‌رسد که پی آر پی می‌تواند به عنوان یک گزینه موثر و کم‌خطر برای افرادی که به دنبال بهبود شرایط خود هستند، در نظر گرفته شود. پی آر پی پس از تزریق در ناحیه تحت درمان بافت های آسیب دیده را ترمیم می کند و به رشد سلول های جدید کمک می کند. با این حال، مشاوره با متخصصان و ارزیابی نیازهای فردی پیش از اقدام به درمان، برای دستیابی به بهترین نتایج ضروری است.


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، میدان نگهبانی ، ساختمان خاطره ، طبقه دوم بانک سپه ، واحد 5
تلفن : 33292300

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

بهترین روش درمان جای جوش، لیزر فرکشنال CO2بهترین روش درمان جای جوش، لیزر فرکشنال CO2

لیزر فرکشنال CO2 به عنوان یک روش نوین و پیشرفته در درمان جای جوش، با استفاده از فناوری لیزر، به ترمیم و بازسازی پوست کمک می‌ کند. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-25

پی آر پی مو؛ مزایا، ماندگاری و قیمتپی آر پی مو؛ مزایا، ماندگاری و قیمت

پی آر پی مو نه تنها برای افرادی که در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند موثر است، بلکه به عنوان یک روش پیشگیرانه برای حفظ و تقویت موها نیز شناخته می‌شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-18

بلفاروپلاستی پلک پایین؛ عوارض، مزایا و مراقبت های پس از عملبلفاروپلاستی پلک پایین؛ عوارض، مزایا و مراقبت های پس از عمل

بلفاروپلاستی پلک پایین، یک روش جراحی زیبایی است که به منظور بهبود ظاهر پلک‌ های پایین و رفع مشکلاتی نظیر پف، چروک یا افتادگی پوست انجام می‌شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-14