آدرس مطب دکتر مزروعی در اصفهان تلفن مطب دکتر اکبر مزروعی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تیرگی لک و کک و مک / روشهای درمان لک های قهوه ای روی پوست

روشهای درمان لک های قهوه ای روی پوست

آنچه در این مطلب میخوانید

پوست، ارگانی در بدن است که از آن در برابر ورود انواع آلودگی ها و میکروب ها جلوگیری می کند و نقش بسیار زیادی در زیبایی ظاهری دارد. لک ‌های پوستی طیف وسیعی از عارضه‌های پوست را در بر می‌ گیرند و می‌توان گفت از شایع‌ ترین مشکلات پوستی محسوب می‌شوند. لک به هر نوع علامت، لکه، تیرگی‌ ها، قرمزی‌ ها، نقاط تیره یا روشن، خطوط و خشکی‌های قابل لمس یا تغییر رنگی گفته می شود که روی پوست ظاهر شود. مطالعات نشان داده است که تمامی پوست ها می توانند دچار لک شوند و ایجاد آن تنها ژنتیک نیست، بلکه به عواملی دیگر نیز بستگی دارد. لک صورت ممکن است ناخوشایند و ناراحت کننده باشند، لذا روش هایی جهت درمان این عارضه وجود دارد که در ادامه بیان می گردد.

درمان لک های قهوه ای روی پوست

علت ایجاد لک روی پوست

عوامل مختلفی در ایجاد لک‌ های پوستی مؤثر هستند. برخی از این عوامل بیرونی محیطی بوده و برخی دیگر به درون بدن مربوط می‌شود. شناخت این دلایل به درمان لک کمک بسیاری می‌کند؛ چرا که با آگاهی از علت لک صورت، نسبت به پیشگیری آن اقدام کرده و روند شکل گیری لک‌ها متوقف خواهد شد. دلایل مهم ایجاد لک پوستی عبارتند از:

آفتاب سوختگی‌ های متعدد و مکرر و به‌طور کلی تماس زیاد با آفتاب

مصرف داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری

  1. سن
  2. ژنتیک
  3. وراثت

به موارد ذکر شده، استفاده نادرست و غیراصلی از لوازم آرایشی و بهداشتی، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد و یا تاریخ‌ مصرف گذشته یه استفاده از مواد آرایشی نامتناسب با پوست را نیز باید اضافه کرد.

کدام لکه های پوستی خطرناکند؟

توجه داشته باشید که برخی از لکه های پوستی بسیار خطرناک بوده و بیانگر نوعی بیماری به ویژه سرطان پوست هستند. در صورتی که این علائم را در پوست مشاهده می کنید سریعاً به متخصص پوست مراجعه نمایید:
لکه ها و یا حتی خال هایی که به صورت ناگهانی ایجاد می شوند.
این لکه ها مدام تغییر رنگ می دهند.
احساس خارش داشته و خونریزی رخ می دهد در نتیجه لکه بهبود پیدا نمی کند.
تعداد لکه ها و اندازه آنها با سرعت در حال زیاد شدن است.

درمان لکه قهوه ای روی پوست

کرم‌ های روشن‌ کننده پوست که به تنهایی یا همراه با رتینوئیدها (ترتینوئین) مصرف می‌ شوند و همچنین استروئیدها (کورتون‌ها) می‌توانند به تدریج لکه‌ها را در طول چند ماه محو کنند. این محصولات ممکن است به طور موقت باعث خارش، قرمزی، سوزش یا خشکی پوست شوند.

این روش درمانی بدون اینکه به پوست آسیب بزند، باعث تخریب ملانوسیت‌ها (سلول‌های تولیدکننده ملانین) می‌شود. لیزر درمانی عوارض جانبی کمی دارد؛ اما می‌تواند باعث تغییر رنگ جزئی پوست شود. پس از لیزر درمانی یا استفاده از IPL باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

در این روش از نیتروژن مایع برای تخریب رنگدانه‌های اضافی و درمان لکه قهوه ای روی پوست استفاده می‌شود. سرما درمانی می‌تواند به طور موقت پوست را تحریک کند یا باعث تغییر رنگ دائمی آن شود.

در این روش، لایه سطحی پوست سنباده‌کشی می‌شود تا یک لایه جدید به جای آن رشد کند. قرمزی پوست و ایجاد زخم موقت از عوارض جانبی درم‌ابریژن هستند.
پیلینگ شیمیایی: در پیلینگ شیمیایی از اسید برای از بین بردن لایه خارجی پوست استفاده می‌شود تا پوست جدید در آن محل شکل بگیرد. از عوارض این روش می‌توان به تحریک پوست و تغییر رنگ موقت آن اشاره کرد. پس از پیلینگ، محافظت از پوست در برابر نور آفتاب اهمیت بسیار زیادی دارد.

روشهای درمان قطعی لک صورت

از بهترین روش ها برای از بین بردن رنگدانه های تیره روی پوست یا لک های پوستی، لیزر درمانی است. امروزه از لیزرهای مختلفی برای رفع لکه ها استفاده می شود. در لیزر درمانی از اشعه های قدرتمند لیزر با پالس های شدید نوری استفاده می شود. این لیزرها، ملانین پوست را هدف قرار می دهند و با این کار لکه های تیره ایجاد شده روی پوست را از بین می برند. استفاده از لیزر از بهترین و مؤثرترین روش های درمان لک ملاسما، لک بارداری و لک های ناشی از آفتاب سوختگی است که در سراسر دنیا محبوب است.

در این روش درمانی از لیزر دی اکسید کربن استفاده می شود. اشعه های این لیزر باعث تحریک سلول های پوست برای کلاژن سازی می شوند. همچنین اشعه های تابیده شده، باعث لایه برداری پوست شما می شوند و در نتیجه با ایجاد لایه جدید پوست، چهره شما را زیبا تر و جوان تر می کنند و لک های صورت را از بین می برند. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که درمان لک صورت با co2 فرکشنال برای لک های سطحی پوست مفید است و روی لک های عمقی پوست تأثیر چندانی نخواهد داشت.

از جمله جدیدترین روش های پزشکی برای درمان لک صورت و جوانسازی پوست افراد، مزوتراپی است. در مزوتراپی از سوزن های بسیار ریز استفاده می شود که ویتامین ها، هورمونها، آنزیم های مفید و عصاره های گیاهی از طریق این سوزن ها به پوست تزریق می شود. لک های ایجاد شده بر اثر افزایش سن، لک جای جوش و آسیبهای پوستی با استفاده از مزوتراپی به خوبی قابل درمان است. یکی از مزایای مزوتراپی این است که ماندگاری بسیار بالایی دارد و احتمال بازگشت لک ها را بسیار کم می کند. از آنجایی که در مزوتراپی داروها به صورت موضعی تزریق می شوند، بیشترین میزان تأثیرگذاری روی پوست را دارند.

یکی دیگر از روشهای از بین بردن لک صورت، میکرونیدلینگ است که در آن، دستگاهی با سوزنهای بسیار ریز استفاده می شود. این سوزن های ریز وارد پوست می شوند و سوراخ های میکروسکوپی در سطح پوست ایجاد می کنند. این کار باعث می شود که سلولهای پوست برای بازسازی و ترمیم تحریک شوند و شروع به کلاژن سازی کنند. این کلاژن های جدید باعث ایجاد لایه ای جوان و صاف روی پوست می شود و چروک ها و لک های پوستی را از بین می برد.

بسیاری از افراد به دنبال قرص برای درمان لک صورت هستند. بسیاری از داروهای تجویز شده برای درمان ملاسما یا لک صورت، تأثیر موقتی دارند و بعد از مدتی لک ها برمی گردند و حتی پررنگ تر از قبل می شوند. برای افرادی که به دنبال درمان لک صورت با دارو درمانی هستند، دار هایی مانند هیدروکینون، آریوتین، کوجیک اسید، AHA و تره تینوئین تجویز می شود که باعث کاهش تولید ملانین پوست می شود. بهترین قرص برای درمان لک صورت، داروی هیدروکینون است.

یکی دیگر از روش های درمان لکه های قهوه ای پوست، استفاده از روش لایه برداری شیمیایی است. در این روش از اسیدهای غلیظ برای از بین بردن لایه اپیدرم پوست استفاده می شود. لایه اپیدرم همان لایه ای است که انواع لک روی آن قرار دارد. وقتی لایه اپیدرم از بین می رود، هیپرپیگمانتاسیون نیز کمتر می شود. این روش از قوی ترین روشهای درمان لک ملاسما است؛ اما ممکن است عوارض خاصی مانند آکنه، سوزش، تاول و قرمزی پوست را به همراه داشته باشد. مهمترین موضوع این است که لایه برداری شیمیایی صورت باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود؛ زیرا این روش بسیار قدرتمند است و انجام خودسرانه آن توصیه نمی شود.

دستگاه میکرودرم ابریژن از جدیدترین دستگاه ها برای رفع کک و مک روی پوست، رفع لک های مادرزادی، درمان لک بارداری و بهبود ظاهر پوست است. میکرودرم ابریژن برای جوانسازی پوست ، کاهش چین و چروک ها و بستن منافذ باز پوست نیز کاربرد دارد. در روش میکرودرم ابریژن از دستگاهی خاص برای ایجاد تراش های سطحی روی پوست استفاده می شود. این تراش ها با نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم به وجود می آید. همچنین با مکش پوست، کریستال ها را از سطح پوست جمع می کند و به نوعی پاکسازی پوست را انجام می دهد. میکرودرم ابریژن روشی بدون درد است که جریان خون زیر پوست را بهتر می کند و باعث زیبایی و شادابی پوست می شود.

کرایوتراپی یا سرما درمانی از دیگر روش های درمان لک صورت است. در این روش از گاز نیتروژن مایع یا گاز های دیگر مانند گاز ازت استفاده می شود. سپس این گاز بسیار سرد به محل مورد نظر روی پوست اسپری شده، آن منطقه را فریز و منجمد می کند، سپس بافت را تخریب کرده و آن را از بین می برد. با از بین رفتن بافت پوست در محل مورد نظر، سلول های پوستی برای ترمیم دست به کار می شوند و لایه های جدید جایگزین بافت قبلی می شود. به این ترتیب لک های صورت از بین می روند. با اینکه کرایوتراپی از جمله روشهای کم تهاجمی محسوب می شود؛ اما ممکن است بعد از انجام آن جای ضایعه شبیه به یک لکه سفید روی پوست باقی بماند. به همین دلیل است که در این روش ترمیم پوست به نوع پوست و محل لک بسیار بستگی دارد.

یکی دیگر از روش های درمان قطعی لک صورت، استفاده از دستگاه IPL است. IPL می تواند کک و مک و لک های ناشی از آفتاب سوختگی را از بین ببرد. این روش بسیار سریع، ملایم و بدون عوارض است. این روش باعث روشن تر شدن پوست می شود و با تحریک کلاژن سازی، انعطاف پذیری پوست را افزایش می دهد.

مراقبت های بعد از درمان لک

هزینه رفع لکه های روی پوست


آدرس : اصفهان ، خانه اصفهان ، میدان نگهبانی ، ساختمان خاطره ، طبقه دوم بانک سپه ، واحد 5
تلفن : 33292300

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

هر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانیدهر آنچه باید درباره کاشت مو به روش FIT باید بدانید

کاشت مو به روش FIT یکی از پیشرفته ‌ترین و کم ‌تهاجمی ‌ترین روش ‌های ترمیم مو است که به طور گسترده‌ ای برای بازگرداندن موهای از دست رفته استفاده می‌ شو ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟کاشت مو به روش SUT (اس یو تی) چیست و چگونه انجام می شود؟

در کاشت مو به روش SUT نیازی به برش‌ های بزرگ یا بخیه نیست، بنابراین دوره بهبودی کوتاه‌ تر و نتایج کاشت موی طبیعی ‌تری خواهید داشت . ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

کاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازمکاشت ابرو به روش FUT مزایا،عوارض و مراقبت های لازم

کاشت ابرو به روش FUT از روش ‌های پیشرفته و موثر برای بازسازی و پرپشت کردن ابروها است که در سال‌ های اخیر به دلیل نتایج طبیعی و دائمی خود محبوب شده اس ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08